Molnár, András and Hamza, Eszter and Székely, Erika and Varga, Eszter
(2010):
Az EU társfinanszírozásával megvalósuló főbb vidékfejlesztési intézkedések átfogó értékelése.
(11):
[Periodical]
Abstract
A SAPARD terv óta, azaz közel egy évtizede van érdemi befolyása az Európai Unió éppen
aktuális vidék-szakpolitikájának a vonatkozó hazai folyamatokra. Ennyi idő elteltével érdemesnek
láttuk összefoglalni a változásokat, és kísérletet tenni az elért eredmények, hatások kimutatására.
Minden igyekezetünk ellenére kvantitatív elemzést csak korlátozottan, jelentős kompromisszumok
megkötésével tudunk végezni. Ennek legfőbb magyarázata, hogy a rendszer folyamatos, az alapvető
területeket érintő változásai sok esetben azonban nem teszik lehetővé az egységes megközelítésben
történő értékelést. Ismereteink szerint nem készült egyetlen átfogó értékelés a vidékfejlesztés elmúlt
közel egy évtizedéről, azonban számos hazai és külföldi tanulmány, publikáció érdemel figyelmet.
Ezek feldolgozása, szintetizálása fontos kiindulási alapot jelent mind a jelenlegi, mind pedig a
későbbi kutatások számára.
A hatások értékelése háromfázisú folyamat (DG Agriculture, 2010):
• Első fázis: A változás bizonyosságának mérése
Ez a szakasz arra a kérdésre ad választ, hogy a Vidékfejlesztési Program okoz-e olyan mérhető
változásokat, amelyek nem következnek be, vagy nem merülhetnek fel más befolyásoló
tényezők következtében, mint az általános tendenciák, külső gazdasági hatások, más
politikai beavatkozások hatása. E „száraz tényeknek” a megállapítása magában foglalja
az értékelési folyamat szerkezetének összeállítását, az adatgyűjtést és információszerzést,
az indikátorok értékében történő változások mérését és értelmezését. Ahhoz, hogy
indokoljuk a közkiadás szükségességét az adott politikai területen, szükséges a politikai
beavatkozások által előidézett változás felmerülésének és kiterjedésének bizonyítása.
• Második fázis: A változás hajtóerejének azonosítása
A második szakasz feltárja a specifikus intézkedések hozzájárulását és a hatásmechanizmusokat
(ok-okozat), amelyek szerint az intézkedés hozzájárult a (várt vagy nem várt)
hatásokhoz a specifikus környezeti feltételek tükrében vagy a program kedvezményezettjeinek,
érintettjeinek viselkedésmintáival kapcsolatban. Ez arra ad információt, hogy
miért és hogyan működik a politika, információt szolgáltatva a vidékfejlesztési politika
jövőbeni átdolgozásához, újratervezéséhez.
A Közös Monitoring és Értékelési Keret (CMEF)1 megköveteli a hatások mérését mind a
kedvezményezettek (mikro) szintjén, mind ágazati és területi (makro) szinten. A mikroés
makro szintet összekapcsolja a beavatkozás logikájával, amely egy hipotetikus kapcsolatrendszert
biztosít a kedvezményezettől az intézkedésen keresztül a célkitűzésig és a
programig. Más szóval a hatások feltételezett sorozata összeköti az egyedi intézkedéseket
a program szintjével.
1 Az 1. melléklet összegzést ad arról, hogy várhatóan hogyan kapcsolódik a hét közös hatás indikátor a specifikus intézkedésekhez
és tengelyekhez a Közös Monitoring és Értékelési Keret beavatkozási logikája szerint.
Bevezetés AKI
8
• Harmadik fázis: A változások értelmezése és a jövőbeni beavatkozásokra való következtetés
A mért indikátorok és a kvalitatív (szubjektív és objektív) információk értelmezése
végső soron együttesen kerülnek számításba, hozzájárulva a vidékfejlesztési intézkedések
változásokban történő közreműködésének megítéléséhez az egész program hatásaira
vonatkozóan. Végül e komplex megítélések jelentik az alapját a beavatkozások
megfelelő költségvetési részesedésére, valamint az egész politikai általános megközelítésre
vonatkozó módosításokhoz. A CMEF a közös és horizontális értékelés kérdéseinek
összefoglalását nyújtja, amelyek megválaszolása szükséges, viszont a kiegészítő,
program-specifikus értékelő kérdések szintén nélkülözhetetlenek annak érdekében, hogy
szélesítsük és mélyítsük a program hatásainak megértését az EU vidéki területein.
Tanulmányunkban az első, és kis részben a második fázis feltárására vállalkoztunk, amelynek
során számos kérdést csak érintőlegesen volt lehetőségünk tárgyalni. Ilyenek például az intézményrendszert
és általában a végrehajtást érintő kérdések, de komplexitásuk és szerteágazó jellegüknél
fogva elsősorban az interjúk kapcsán vizsgáltuk.
A SAPARD-tól napjainkig tartó időszakról adunk átfogó képet, ugyanakkor több szempontból
is nehezen összehasonlítható részeket próbálunk egészként kezelni, annak ellenére, hogy maga
a tervezés és a végrehajtás is számos közös vonást mutat. Míg a SAPARD a csatlakozásra történő
felkészülést segítette elő és egyfajta „tanuló időszakként” tekinthető, addig az AVOP/NVT csonka
programozási időszakot jelentett. Valójában tehát az első, az EU-15 tagországok feltételeivel alapvetően
megegyező programnak a jelenleg is tartó ÚMVP tekinthető.
Ennek megfelelően a tanulmány első fejezetében ismertetjük az általunk alkalmazott módszereket
és a felhasznált adatok körét, bemutatjuk azokat a funkcionális csoportokat, melyek a tanulmány
későbbi fő fejezeteit is alkotják. A második fejezetben a témakörben íródott legfontosabb
hazai és nemzetközi irodalmat felhasználva tisztázzuk a vidékfejlesztés fogalmát, összefoglalót
adunk a hazai és nemzetközi kutatások meghatározó eredményeiről. Ezt követően áttekintjük és
összehasonlítjuk a programtervezési dokumentumokat, amely az alapját jelenti a programok közötti
kapcsolatok és különbségek feltárásának. A programokat értékelő dokumentumok (közbenső és
végső értékelések, valamint éves előrehaladási jelentései) és az elérhető indikátoradatok alapján
megvizsgáljuk az intézkedések célzottságát, feltételrendszerét, az elért és mérhető eredményeket,
hatásokat. A dokumentumelemzés és az irodalom feldolgozás közös tapasztalatai alapján összeállított
irányított interjú segítségével, az érintettek széles körének bevonásával összegyűjtöttük a vidékfejlesztés
gyakorlatával és lehetséges jövőjével kapcsolatos véleményeket. Végül a korlátozottan
rendelkezésre álló adatok felhasználásával statisztikai módszerek és kartogramok – a területi aspektusok
megragadásához – segítségével bemutatjuk a főbb kvantitatív tendenciákat, összefüggéseket.
Munkánk – reményeink szerint – alapul szolgálhat a 2013 utáni vidékpolitikai stratégiához.
Actions (login required)
|
View Item |