Repository of the Research Institute of Agricultural Economics

Agrár- és élelmiszertermékek belföldi kereskedelme a kilencvenes években és napjainkban = The Hungarian domestic trade of agricultural - and food products in the 90’s and today

Stauder, Márta (2003): Agrár- és élelmiszertermékek belföldi kereskedelme a kilencvenes években és napjainkban = The Hungarian domestic trade of agricultural - and food products in the 90’s and today. Agrárgazdasági Tanulmányok, 2003 (6). Agrárgazdasági Kutató Intézet, Budapest. ISBN 963 491 4543

[img]
Preview
PDF
Download (741kB) | Preview

Abstract

A tanulmány az agrár- és élelmiszertermékek belföldi kereskedelmével foglalkozik a rendszerváltozás óta eltelt időszakra vonatkozóan. A tanulmány mintegy összefoglalója, szintetizálása az elmúlt években e témakörben végzett kutatásoknak. A hangsúly azonban napjaink történésein, illetve a kereskedelem új irányzatain van. Az agrártermékek kereskedelme, - de még inkább az élelmiszerkereskedelem - gyökeres változáson ment át elmúlt években, évtizedben. Fejlődött a logisztika, kialakulóban, illetve fejlődésben van az elektronikus kereskedelem is. Az ellátási lánc, ellátási lánc menedzsment azonban még úgy tűnik, hogy idegen az agribusiness egészében. Sajnos a mezőgazdasági, élelmiszeripari termelők értékesítési problémái továbbra sem megoldottak, érdekérvényesítő képességük gyenge, csekély a javulás mértéke. Ebben külső és belső okok is szerepet játszanak, lényeges azonban, hogy maguk a termelők is összefogjanak, valamint, hogy aktívabb marketing gyakorlatot folytassanak. = The subject of this study is the Hungarian domestic trade of agricultural - and food products in the 90’s and today. The study summarises all different research findings of the last couple of years within this topic. The focus of the study however remains on the most recent developments in food trade. There has been dramatic structural change in the trade of agricultural products, but even more in the whole of the food trade over the last decade. Logistics developed a lot and e-commerce is also emerging. Supply chain management on the contrary seems to be an unfamiliar tool for the participants of agribusiness. Marketing difficulties still present an unsolved problem for most of the agricultural producers and food processors, their interest expressing ability is still weak without the visible signs of real improvement. Both internal and external causes generate these problems, but even then it would be very important to that the agricultural producers themselves should have their own initiatives to integrate into co-operations and develop their marketing practices as well.

Item Type: Book
Uncontrolled Keywords: agrártermékek kereskedelme, élelmiszerkereskedelem, termelők, kereskedők, logisztika, elektronikus kereskedelem
Subjects: Q - Agricultural and Natural Resource Economics – Environmental and Ecological Economics
Depositing User: István Ady
Date Deposited: 29 Aug 2019 13:02
Last Modified: 29 Aug 2019 13:02
URI: http://repo.aki.gov.hu/id/eprint/2933

Actions (login required)

View Item View Item