Juhász, Anikó and Darvasné Ördög, Edit and Jankuné Kürthy, Gyöngyi
(2010):
Minőségi rendszerek szerepe a hazai élelmiszergazdaságban = The Role of the Quality Systems in the Hungarian Food Economy.
Agrárgazdasági Könyvek
.
Agrárgazdasági Kutató Intézet, Budapest.
ISBN 978-963-491-548-5
Abstract
A tanulmány bemutatja, hogy a vevői minőségi rendszerek (pl. IFS, BRC) immár a piacra-lépés minimum (képesítő) feltételévé váltak. Az alapnak tekinthető független rendszerek (pl. HACCP, ISO 9001) elterjedésükkel párhuzamosan piaci értelemben elértéktelenedtek. A vevői és független rendszerek vitathatatlanul hozzájárultak a minőség élelmiszerbiztonsági dimenziójának javulásához. Valódi marketing előnyt azonban csak a fogyasztói típusú rendszerek (pl. Kiváló Magyar Élelmiszer) jelenthetnének a minőségi jellemzők minimum szint feletti igazolásával, de jelenleg még ezek sem érik el a lehetséges hatást. Az élelmiszer-kiskereskedelem vevői erejének növekedése miatt a vevői rendszerek szerepének további erősödését, a beszállítók védekezési válaszaként pedig a fogyasztói rendszerek terjedését valószínűsítjük. Ez a tendencia a független rendszerrel (pl. ISO 22000) történő egységesítés lehetőségét is alapvetően kérdőjelezi meg. Az így kialakuló rendszerhalmozódás azonban minőségjavulást már nem hoz, viszont komoly erőforrást köt le az élelmiszergazdasági vállalkozásoknál. A hazai élelmiszergazdasági vállalkozások helyzetének javítására tett javaslatainak: a „közigazgatási fairplay”, a „minőségi megfelelés fejlesztése”, valamint a „fogyasztói tudatformálás” kiemelve a gyerekeket, mint célcsoportot. = The study has shown that customer quality systems (e.g. IFS, BRC) have already became the minimum (qualifying) condition of market entry. The independent systems which could be considered as a basis (HACCP, ISO 9000) have lost value simultaneously with their spreading. The customer and independent systems have without doubt contributed to the improvement of the safety dimension of food quality. However, only the consumer-type systems (such as Kiváló Magyar Élelmiszer) could provide real marketing advantages through assuring quality features exceeding the minimum requirements, but they are still not use fully their potential effects. Due to the increase in the buying power of the food retail trade, strengthening of the customer systems and – as a possible defensive reaction by suppliers – further spreading of the consumer systems is expected. This trend makes the possibility of integration into independent systems (e.g. ISO 22000) questionable. The accumulation of systems as a result does not lead to any quality improvement, while using up significant resources at the food processing enterprises. Our suggestions for improving the situation at the domestic food processing enterprises include: the “fair play in public administration”, the “development of quality compliance” and the “consumer awareness improvement”, with special emphasis placed on children as a target group.
Actions (login required)
|
View Item |