Stauder, Márta and Wagner, Hartmut
(2001):
A takarmány termékpálya problémái =.
Agrárgazdasági Könyvek
.
Agrárgazdasági Kutató Intézet, Budapest.
ISBN 963 491 428 4
Abstract
Tanulmányunk célkitűzése a takarmány termékpálya elemzése volt. Ez igen nehéz
és összetett feladat, mivel komplex megközelítésmódot, vizsgálatot igényel, kezdve a
szántóföldi növénytermelésen, gyepgazdálkodáson keresztül a zöld- és abraktakarmányok,
ipari takarmánykeverékek, import fehérjetakarmányok felhasználásáig, a
takarmányhasznosulás kérdéséig. A piacot vizsgálva pedig egyre nagyobb hangsúlyt kap az
üzemen belüli és üzemen kívüli logisztika, mint a költségcsökkentés, a versenyképesség
fokozásának eszköze.
A világ takarmányiparában, illetve az EU-ban meglévő tendenciákat is egyre nagyobb
mértékben kell figyelembe venni. Gondolunk itt a piaci igények figyelembe vételére, ami a
fogyasztó (tanulmányunkban természetesen a végtermékek, azaz az állati termékek
fogyasztóira gondolunk) bizalmának megnyerését, illetve visszanyerését jelenti. Ez az
állati termékek előállításában a nyomonkövethetőséget jelenti, egész a szántóföldig, vagy
a takarmánykeverő üzemig visszamenőleg. Ez annál is nehezebb feladat, mert a fogyasztói
megítélésben nem mindig érvényesülnek a tudományos szempontok, mégis az
élelmiszerkereskedők ezt veszik figyelembe, mert „a fogyasztó a király”, a kereskedő pedig
„diktál” a mezőgazdaság és az élelmiszeripar felé. = Present study has set the objective of analysing the upstream and downstream
sectors of animal feed products. This, however, is a daunting and highly complex task
requiring various approaches and analyses, covering crop farming, turf production, the use of
forage and fodder, industrial feed mixes and imported protein feeds, as well as the issue of
animal feed utilisation. At the same time, looking at the market one should notice the
growing importance of logistics inside and outside the plant as a tool of cost reduction and
increasing competitiveness.
Trends on the world’s feed markets and within the EU must be followed most closely
as well. Here, we mean primarily the necessity to take market demands into account, i.e.,
gaining or re-gaining the confidence of the consumer (in the study we are obviously
concerned with consumers of finished animal products). In terms of producing animal
products this means traceability going all the way back to fields under cultivation and
the company producing feed mixes. The task is made all the more difficult by the fact that
consumers generally are rarely concerned with scientific issues, while this is exactly what
food retailers primarily keep in mind, because the ‘consumer is king’, but retailers ‘set the
rules’ for agriculture and the food industry.
Actions (login required)
|
View Item |