Biró, Szabolcs
(2010):
A hazai birtokpolitika a közvetlen támogatási rendszer keretei között.
Agrárgazdasági Információk, 2010
(1).
Agrárgazdasági Kutató Intézet , Budapest.
ISBN 978 963 491 545 4
Abstract
Összefoglalás
1. A termőföld a mezőgazdasági termelés alapvető erőforrása. Racionális hasznosítása nélkülözhetetlen
a fejlődéshez. Bár az egységes (összevont) gazdaságtámogatási rendszer (SPS)
2009. és 2010. évi bevezetését Magyarországon az erről rendelkező törvénytervezet alkotmánybírósági
vizsgálata megakadályozta és az EU-csatlakozásunk óta alkalmazott egyszerűsített
kifi zetési rendszer (SAPS) jelenlegi formájában akár 2013-ig is fenntartható, mégis
érdemes a támogatási rendszer tervezett átalakításának, illetve az átalakítás esetleges elmaradásának
birtokpolitikai következményeit átgondolni és összegezni.
2. A hazai közvetlen agrártámogatási rendszer átalakításával, az SPS bevezetésével a bérelt
területeken megváltoznának a jövedelemelosztási viszonyok, ami már rövid és középtávon
jelentős hatást gyakorolhat a termelési szerkezetre. A vizsgálat során abból indultunk
ki, hogy a birtokpolitika – a jövedelmek piaci szereplők kockázataihoz igazodó
elosztásával – átfogó keretet teremt a támogatáspolitika kialakításához és a mezőgazdasági
piacok fejlődéséhez. A piaci szereplők erőviszonyainak változása a használt földterületek
reallokációjához, a termelési szerkezet módosulásához vezet. A folyamat végül visszahat a
birtokviszonyok alakulására, és a fejlődés a birtokpolitikai kereteket feszegeti.
3. A birtokviszonyok alakulását a támogatáspolitika nagyban befolyásolja, hiszen a területalapú
támogatások a földárakban és a földbérleti díjakban tőkésednek. Ez alól az SPS rendszer sem
jelent kivételt. A szerkezeti átalakulás fő hajtóereje az EU régi tagállamaiban a támogatások
termeléstől történő függetlenítése, a gazdaságok piaci igényekhez történő alkalmazkodása.
4. Az EU földpiacának empirikus vizsgálata során Swinnen, Ciaian és Kancs (2009) arra a
következtetésre jutott, hogy a tagállamok földpiaci szabályozása korlátozza a szabad földtulajdont
és földhasználatot, befolyásolja a földpiaci alkupozíciót, a földárakat és a földbérleti
díjakat, nehezíti a földpiacok átlátható működését. Ugyanakkor a birtokpolitika terén a
korlátozások feloldása tapasztalható, ami elősegíti a szerződéses kapcsolatok kialakulását,
megerősödését. Részben ezzel magyarázható, hogy a mezőgazdasági termelésben a
földtulajdon szerepe egyre inkább háttérbe szorul, és a termőföld hasznosulását a tulajdonosok,
illetve a használók alkupozíciójához rugalmasan illeszkedő földbérlet intézménye teszi
lehetővé. A szabad földpiacon a jövedelemelosztásban a piaci alkuerő érvényesülése fontos
tényező.
5. Az SPS földpiacra gyakorolt hatásainak általános megítélését nehezíti többek között, hogy
a rendszert bevezető tagállamok földpiacának fejlettségében, a földbérlet arányában eleve
jelentősek a különbségek. A földárak és földbérleti díjak szintén igen eltérőek. Ezek alakulását
a földpiac nemzeti szabályozása mellett a termelékenység, az infrastruktúra fejlettsége
és a városiasodás mértéke nagyban befolyásolja. Az SPS rendszer bevezetése, a jövedelmek
újraelosztása a földtulajdonosok és a földhasználók között a földárak és földbérleti díjak
változásán keresztül hat a földpiaci tranzakciókra. Az SPS támogatási jogosultságok piacai
még csak kialakulóban vannak és nincs egységes statisztikai háttér, amely megkönnyíthetné
ezek alapos megismerését és összevetését.
6. Az SPS rendszert 2005-2007 között bevezető tagállamok tapasztalatai szerint a támogatások
termelésről történő leválasztása a legkevésbé termékeny földek árát növelte. A támogatási
jogosultságokkal együtt újonnan bérbe adott területek bérleti díja jelentősen emelkedett.
A különböző hibrid modelleket (ezeknél a kiosztott SPS támogatási jogosultságok regionális
és üzemi szintű, történelmi komponensek egyvelegéből állnak össze) alkalmazó tagállamÖsszefoglalás
AKI
76
okban a földbérleti díj alsó határa a kölcsönös megfeleltetés (cross compliance) költségével
csökkentett támogatási jogosultság névértéke lett. A támogatási jogosultságok megszerzése
érdekében az erősebb piaci alkuerővel bíró földtulajdonosok a földbérleti szerződések egy
részét felmondták, a megszűnteket nem kötötték újra, illetve a támogatási jogosultságok
átadását szerződésben kötötték ki.
7. Az SPS bevezetése a régi tagállamok földpiacán nem érte el a kívánt hatást – a földhasználók
alkupozícióját nem sikerült megerősíteni. Ennek legfőbb oka, hogy a támogatási
jogosultságokat a földbérlők helyett jelentős részben a földtulajdonosok szerezték meg, ami a
földárakat és a földbérleti díjakat egyaránt növelte. A gazdálkodást újonnan kezdők belépését
nehezíti és a működő gazdaságok területének növelését korlátozza, hogy a támogatási jogosultságok
megvásárlásakor a lehívható támogatás megosztásra kerül a régi és az új tulajdonos
között.
8. A támogatási jogosultságok piacán a jogosultságok koncentrációja elvileg a mezőgazdasági
termelés szerkezeti változásait követi. A gazdálkodással felhagyók támogatási jogosultságaikat
általában a földdel együtt bérbe adják a nagyobb méretű gazdaságoknak, esetleg értékesítik
azokat. Az SPS az új belépőktől és a méretüket növelő üzemektől hatékonyabb működést
követel abból adódóan, hogy a termelés racionalizálása önmagában magasabb jövedelmet
eredményez. A jövedelem növekedésével a föld ára is nő. A spekuláció az alacsony névértékű
támogatási jogosultságok árának emelkedésében bízik. A földhasználók a földbérlet támogatási
jogosultságokkal együtt történő visszaadása esetén kisebb névértékű jogosultságokat
vásárolnának annak érdekében, hogy megtarthassák a nagyobb névértékű jogosultságaikat.
Jelentős spekulációs hatások alacsony földárak és földbérleti díjak, elkülönült földtulajdon
és földhasználat, valamint a termelésben kiaknázatlan hatékonysági tartalékok
esetén jelentkezhetnek.
9. A támogatási jogosultságok újraelosztását a jogosultságok és a támogatható területek aránya
mellett a jogosultságok forgalmazásának korlátozása, valamint a földpiacok szabályozása is
befolyásolja. A támogatási jogosultságok szabad értékesítésével az SPS támogatás nem tőkésedik
a földárban (Swinnen, Ciaian és Kancs, 2009). A forgalmazás korlátozása visszaveti a
támogatási jogosultságok piacát, ami a földárak emelkedéséhez vezet. A földpiaci forgalom
korlátozása viszont a támogatások tőkésedését mérsékli a földárban (OECD, 2008).
10. A támogatási jogosultságok korlátozott és szegmentált piacán nehéz a jogosultságok piaci
értékének meghatározása. A támogatási jogosultságok névértéke a tagállamok között és az
alkalmazott SPS modelltől függően egy-egy tagállamon belül is jelentősen eltér. Az SPS
működésére az EU hatályos jogszabályai alapján egyenlőre 2013-ig van „garancia”, ezért a
Közös Agrárpolitika és az SPS jövőjével kapcsolatos bizonytalanságból eredő kockázatok
miatt a jogosultságok ára többnyire viszonylag alacsony, az érdeklődés visszafogott.
11. Az EU a mezőgazdasági termelés fejlesztése érdekében az 1782/2003/EK és a 73/2009/EK
tanácsi rendeletekkel igényeinek megfelelően módosította és a támogatáspolitikába integrálta
a hagyományos birtokpolitikát. Ehhez a földhasználók eredeti tőkefelhalmozásának
új formáját alakította ki a támogatási jogosultságok kiosztásával. Az EU a birtokstruktúrára
közvetetten ható eszközöket, úgymint a közvetlen támogatások leválasztását, a termőföld
és a környezet védelmét, minőségének fenntartását szolgáló kölcsönös megfeleltetést,
valamint a nagyüzemi termelés jövedelmezőségét befolyásoló modulációt saját hatáskörben
alkalmazza.
Összefoglalás AKI
77
12. Az SPS bevezetésével a birtokpolitika eszköztára új elemekkel bővült. A regionális modell
bevezetése a termelők közötti alkupozíciót módosítja, új versenyhelyzetet teremt, mivel
a kedvező adottságaikból eredően a történelmi előnyüket elvesztők vagyonukat pótolni igyekeznek,
míg a kedvezőtlen adottságaikból eredően történelmi hátrányokkal rendelkezők a
megszerzett többletvagyon gyarapításában érdekeltek. Az új elemmel kibővített és uniós
szintre emelt birtokpolitika feladata a birtokok és a támogatási jogosultságok koncentrációjának
biztosítása. A támogatási jogosultságok és a birtokok koncentrációját az is elősegítheti,
hogy a tagállamok a mezőgazdasági tevékenységet gazdasági tevékenységükben
csak elenyésző mértékben vagy nem elsődleges tevékenységként végzők számára a kifi zetést
megtagadhatják.
13. Magyarországon nagyfokú a földhasználat koncentrációja. A gazdálkodás alapja a bérleti
rendszer, de az egyéni gazdaságokban a saját tulajdon részaránya a döntő (a bérelt földek
mindössze 26,5%-ot képviselnek). A birtokkoncentráció az egyéni gazdaságokban zajlik.
A földhasználattal összhangban a támogatási struktúra is koncentrált elosztást mutat. Az
5 ezer eurót meghaladó közvetlen támogatási összegben részesülő hazai és EU üzemek átlagos
támogatottsága megegyezik (22,5 ezer euró/üzem), ám az ekkora kifi zetésben részesülő
gazdaságok aránya Magyarországon csupán 6,9%, míg a részesedésük az összes közvetlen
támogatásból 69,7%.
14. A földhasználati nyilvántartás alapján a földtulajdon tagolt és szétaprózott: a természetes
személyek földhasználati nyilvántartásba bejelentett 9,4 hektárnyi átlagterülete 4,4 darab
2,1 hektáros földrészletből, míg a jogi személyek 259,5 hektárnyi átlagterülete 35,8 darab
7,2 hektáros földrészletből állt 2008-ban. A termőföld forgalma kiegyenlített, örökléssel
együtt évente átlagosan mintegy 210 ezer hektár, vagyis az összes termőföld 3%-a cserél gazdát.
A termőföld kínálatának rugalmatlanságát a kiterjedt bérleti gazdálkodás mellett az állami
tulajdonú termőföldek (22,9%) és az osztatlan tulajdon (1,3 millió hektár) tovább növelik.
A régi tagállamokénál alacsonyabb közvetlen támogatások is visszafogják a földpiacot.
15. A földforgalmi kimutatások szerint Magyarországon más EU tagállamok állampolgárainak
termőföldszerzése nem számottevő, 2005-2008 között nem haladta meg a 900 hektárt.
A külföldi magánszemélyek és gazdasági társaságban tulajdonjogot szerzett külföldiek által
használt és támogatásra bejelentett 178,4 ezer hektár, a támogatott mezőgazdasági terület
3,5%-a volt 2007-ben. Ha a külföldiek „csak” megszerzik a földet, de nem használják, akkor
a magyar földhasználók a hatékonyabbak. A spekulációs földszerzések kockázatát (különösen
a társas vállalkozások esetében) a tulajdoni viszonyok átláthatatlanságából eredő túlzott
koncentráció mellett a hazai munkaerő kiszorítása, még olcsóbb munkaerőre cserélése
jelentheti.
16. Az EU-csatlakozás óta eltelt időszakban – jelentős területi és minőségi különbségek
mellett – a földárak és a bérleti díjak ugyan növekedtek, de nem tapasztalható határozott
felzárkózás az EU régi tagállamaiban jellemző földárakhoz és földbérleti díjakhoz. A magyar
szántóföld átlagára 440 ezer Ft/hektár körül alakult 2008-ban. A szántók ára Hollandiában
ennek húszszorosa, Dániában tizenötszöröse, Spanyolországban nyolcszorosa, de még Franciaországban
is közel háromszorosa volt. A szántók bérleti díja Magyarországon átlagosan
24,8 ezer Ft/hektárt tett ki. A legalacsonyabb (franciaországi) és a legmagasabb (hollandiai)
bérleti díjak átlagához viszonyítva még mindig közel másfélszeres, illetve hatszoros a különbség.
Az elkövetkező években a földárak és bérleti díjak további emelkedése valószínűsíthető
Magyarországon. A földárak hirtelen növekedése a külföldiek földvásárlási moratóriumának
feloldásáig (1-3 év) nem valószínűsíthető, de a földárak felzárkózását csak a magyar gazdaság
egészének felzárkózása tenné lehetővé.
Összefoglalás AKI
78
17. Az alacsony földforgalomból és a földhasználat nagyfokú koncentrációjából kiindulva a birtokpolitika
által alkalmazott közvetlen eszközök mérsékelt sikereket értek el, illetve a
birtokrendezés el sem indult. A birtokpolitika legfontosabb eszközének az elővásárlási jogosultság
tekinthető. Ez – a haszonbérlet adómentességével kiegészülve – védi a földhasználók
érdekeit, elősegíti megegyezésüket és mérsékeli a földárak, valamint a bérleti díjak emelkedésének
ütemét. A magyar mezőgazdaság versenyképességének egyik fontos tényezője az
alacsony földárakból és bérleti díjakból származó előny.
18. A tervezett hazai SPS modell a kialakult földpiaci erőviszonyokhoz igazodik, elsősorban
a nagyméretű üzemek és egyéni gazdaságok érdekét szolgálja, azok fejlődését segítené.
A támogatási jogosultságok kiosztásával adómentesen jelentős potenciális vagyont juttatna,
ami beépülne az üzemek árába. Magyarország esetében az áttérés rövidtávon a földhasználóknak
kedvezne, mivel a támogatás nem a földárban tőkésedne.
19. A nagyüzemek mozgásterét az SPS bevezetése – a támogatási jogosultságokkal le nem
„fedett” területekből eredően – jelentősen bővítené, vagyoni értéküket növelné. Az általuk
használt földeket más vásárlónál alacsonyabb áron szerezhetnék meg, mivel a támogatási
jogosultságokat birtokolnák. Az SPS rendszer bevezetése csökkentené a jövedelem kiáramlását
a földtulajdonosok felé, de ösztönzők nélkül a nagyüzemek esetében sincs garancia a
jövedelmek mezőgazdaságban történő felhasználására. A birtokpolitikának ebben az esetben
a nemzeti tartalékba kerülő minimális mennyiségű támogatási jogosultság kiosztásának szabályozásán
túlmenően nincs érdemi feladata.
20. Az SPS rendszer bevezetése esetén a birtokpolitika a versenyképesség további javításához a
támogatási jogosultságok koncentrációjának elősegítésével a minimális kifi zetési korlát
megemelésével, a támogatások mezőgazdasági termelőkre korlátozásával járulhat hozzá. Az
elhanyagolt, egybefüggő területek hasznosítását a nemzeti tartalékból támogatási jogosultságok
kiosztásával lehet ösztönözni.
Actions (login required)
|
View Item |