Juhász, Anikó
(ed);
Mácsai, Éva and Kujáni, Katalin and Juhász, Anikó and Hamza, Eszter and Györe, Dániel
(2012):
A közvetlen értékesítés szerepe és lehetőségei a hazai élelmiszerek piacrajutásában. Élet a modern kiskereskedelmi csatornákon kívül? = The current performance and opportunities of farm-direct sales in the food supply. Is there a life outside the modern retail sector?
chain in Hungary.
ISSN 1418-2122 Agrárgazdasági Tanulmányok
.
Agrárgazdasági Kutató Intézet, Budapest.
ISBN 978-963-491-579-9
Abstract
Dolgozatunk célja az volt, hogy a közvetlen értékesítés lehetőségeit és feltételeit vizsgáljuk a
zöldség és gyümölcs, a bor, valamint a tej termelők szemszögéből. Kimutattuk, hogy a jelentős mértékű
könnyítést tartalmazó új jogszabályi lehetőségek eljutottak a termelőkhöz, és többnyire éltek is
a felkínált közvetlen értékesítési lehetőségekkel. A legfontosabb előnyök közé a közvetlenül értékesítő
élelmiszer előállítók számára: a jövedelmezőség növekedése, a közvetlen, bizalmi kapcsolat
kialakítása a fogyasztókkal, a felvásárlókkal szembeni kiszolgáltatottság csökkenése, valamint a
nagyobb önállóság tartoztak. Korlátozó tényezőként leggyakrabban: a földrajzilag és társadalmilag is
korlátozott kereslet, az értékesítési formán belül erősödő verseny, a jelentős és költséges adminisztratív
terhek, az idő és munkaigényes tevékenység, valamint a költségcsökkentő együttműködéssel
szembeni bizalmatlanság merültek fel. A közvetlen értékesítés esetében a kisebb ágazati eltérések
mellett kirajzolódó közös előnyök és hátrányok arra utaltak, hogy az új KAP (Közös Agrárpolitika)
keretében, a helyi értékesítés fejlesztésére megnyíló lehetőségre érdemes átfogó, az együttműködést
is támogató tematikus alprogram kidolgozásával felkészülni. = The study examined alternative, direct to consumers sales channels of farmers in the fruits and
vegetables, wine and dairy sectors. Our study showed that the new Hungarian legislation relating to
farmers’ direct sales from 2010 improved the farmers’ opportunities. The main benefits of direct selling
were: daily income (cash fl ow); increased profitability; a direct trust relationship with consumers;
and reduced dependence on the buying power of retailers. The main limiting factors of direct sales
were: geographical and social limitations on demand; demand fl uctuates so it is difficult to plan;
increasing competition in this form of sales; the legal requirements and economic conditions of direct
sales are investment-intensive; the administrative burdens are numerous and costly; it is a timeconsuming
and labour-intensive activity; and farmers were mistrustful of co-operation. Our analysis
showed that farmers direct sales in different sectors had common advantages and disadvantages, thus
it is possible to work out a comprehensive programme to support the development of short food supply
chains within the framework of the Common Agricultural Policy.
Actions (login required)
|
View Item |