Repository of the Research Institute of Agricultural Economics

A közvetlen értékesítés szerepe és lehetőségei a hazai élelmiszerek piacrajutásában. Élet a modern kiskereskedelmi csatornákon kívül? = The current performance and opportunities of farm-direct sales in the food supply. Is there a life outside the modern retail sector? chain in Hungary

Juhász, Anikó (ed); Mácsai, Éva and Kujáni, Katalin and Juhász, Anikó and Hamza, Eszter and Györe, Dániel (2012): A közvetlen értékesítés szerepe és lehetőségei a hazai élelmiszerek piacrajutásában. Élet a modern kiskereskedelmi csatornákon kívül? = The current performance and opportunities of farm-direct sales in the food supply. Is there a life outside the modern retail sector? chain in Hungary. ISSN 1418-2122 Agrárgazdasági Tanulmányok . Agrárgazdasági Kutató Intézet, Budapest. ISBN 978-963-491-579-9

[img]
Preview
PDF
Download (1MB) | Preview

Abstract

Dolgozatunk célja az volt, hogy a közvetlen értékesítés lehetőségeit és feltételeit vizsgáljuk a zöldség és gyümölcs, a bor, valamint a tej termelők szemszögéből. Kimutattuk, hogy a jelentős mértékű könnyítést tartalmazó új jogszabályi lehetőségek eljutottak a termelőkhöz, és többnyire éltek is a felkínált közvetlen értékesítési lehetőségekkel. A legfontosabb előnyök közé a közvetlenül értékesítő élelmiszer előállítók számára: a jövedelmezőség növekedése, a közvetlen, bizalmi kapcsolat kialakítása a fogyasztókkal, a felvásárlókkal szembeni kiszolgáltatottság csökkenése, valamint a nagyobb önállóság tartoztak. Korlátozó tényezőként leggyakrabban: a földrajzilag és társadalmilag is korlátozott kereslet, az értékesítési formán belül erősödő verseny, a jelentős és költséges adminisztratív terhek, az idő és munkaigényes tevékenység, valamint a költségcsökkentő együttműködéssel szembeni bizalmatlanság merültek fel. A közvetlen értékesítés esetében a kisebb ágazati eltérések mellett kirajzolódó közös előnyök és hátrányok arra utaltak, hogy az új KAP (Közös Agrárpolitika) keretében, a helyi értékesítés fejlesztésére megnyíló lehetőségre érdemes átfogó, az együttműködést is támogató tematikus alprogram kidolgozásával felkészülni. = The study examined alternative, direct to consumers sales channels of farmers in the fruits and vegetables, wine and dairy sectors. Our study showed that the new Hungarian legislation relating to farmers’ direct sales from 2010 improved the farmers’ opportunities. The main benefits of direct selling were: daily income (cash fl ow); increased profitability; a direct trust relationship with consumers; and reduced dependence on the buying power of retailers. The main limiting factors of direct sales were: geographical and social limitations on demand; demand fl uctuates so it is difficult to plan; increasing competition in this form of sales; the legal requirements and economic conditions of direct sales are investment-intensive; the administrative burdens are numerous and costly; it is a timeconsuming and labour-intensive activity; and farmers were mistrustful of co-operation. Our analysis showed that farmers direct sales in different sectors had common advantages and disadvantages, thus it is possible to work out a comprehensive programme to support the development of short food supply chains within the framework of the Common Agricultural Policy.

Item Type: Book
Uncontrolled Keywords: élelmiszer-értékesítés; termelői értékesítés; értékesítés az Európai Unióban; szabályozási és támogatási gyakorlatok; élelmiszergazdasági vállalkozások;
Subjects: Q - Agricultural and Natural Resource Economics – Environmental and Ecological Economics
Depositing User: István Ady
Date Deposited: 23 Feb 2016 09:09
Last Modified: 23 Feb 2016 09:09
URI: http://repo.aki.gov.hu/id/eprint/293

Actions (login required)

View Item View Item