Repository of the Research Institute of Agricultural Economics

A főbb agrártermékek piacra jutásának feltételei az EU-csatlakozás küszöbén - II. kötet - Állati termékek

Kartali, János (ed); Kartali, János and Juhász, Anikó and Kőnig, Gábor and Kürti, Andrea and Orbánné Nagy, Mária and Stauder, Márta and Wagner, Hartmut (2004): A főbb agrártermékek piacra jutásának feltételei az EU-csatlakozás küszöbén - II. kötet - Állati termékek. Agrárgazdasági Tanulmányok, 2004 (2. II.). Agrárgazdasági Kutató Intézet, Budapest. ISBN 963 491 462 4

[img]
Preview
PDF
Download (684kB) | Preview

Abstract

A tanulmány a magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek versenyképességének azon vonatkozásait elemzi, amelyek a piaci működés egyes fontos elemeiből adódnak. A keresleti és kínálati tényezők vizsgálata mellett a marketing, a logisztika, a disztribúció tekintetében fennálló versenyelőnyeinket, vagy versenyhátrányainkat is bemutatja. Az export célpiacaink és ottani konkurenseink árai között árösszehasonlításokat is végez. Elemzi a főbb ágazatok árpolitikáját, az export versenyelőny nemzetközi számítási módszere alapján fennálló és a piaci részesedés alapján értékelhető versenyelőnyeinket, illetve hátrányainkat. A termékpályák résztvevőinek versenyviszonyait, a piaci szereplők számát is elemzi a piaci részesedés és a koncentráció szempontjából. Az uniós csatlakozással egy időben számunkra lényegesen megváltozó exporttámogatás feltételeit, az ágazat exportját és importját egyaránt érintő vámváltozások hatásait is bemutatja. A vizsgálat céljára kijelölt termékpályák (baromfi, sertés, tej, gabona, olajosmag, zöldség-gyümölcs, bor) a magyar exportban vezető szerepet betöltő termékek, a magyar agrárkivitelnek mintegy kétharmadát képviselik. = The study analyses the factors of competitiveness in the Hungarian agriculture and food industry which are due to the various elements of the market. It not only provides an analysis on the factors of demand and supply but it also presents Hungary's advantages in the fields of marketing, logistics and distribution. It draws comparisons between the Hungarian prices in the export markets and the prices of Hungary's competitors. It analyses the price policy of the main sectors and presents the prevailing export advantages and disadvantages by applying the international methods of calculations and by evaluating the market shares. Concerning the market share and concentration it also analyses the conditions of competition of the market players for the various commodities. It presents also the terms export subsidies changed due to the EU accession of Hungary and the effects of the changing tariffs influencing both the export and import of the sector. The commodities selected for the analysis (poultry meat, pork, milk, cereals, oil seeds, fruit and vegetable, wine) include products of great importance for the Hungarian export and account for two-third of the Hungarian agricultural export.

Item Type: Book
Uncontrolled Keywords: sertés, baromfi, tej, kereslet, kínálat, export, export-versenyképesség
Subjects: Q - Agricultural and Natural Resource Economics – Environmental and Ecological Economics
Depositing User: István Ady
Date Deposited: 29 Aug 2019 12:33
Last Modified: 29 Aug 2019 12:33
URI: http://repo.aki.gov.hu/id/eprint/2925

Actions (login required)

View Item View Item