Kartali, János
(ed);
Kartali, János and Juhász, Anikó and Kőnig, Gábor and Kürti, Andrea and Orbánné Nagy, Mária and Stauder, Márta and Wagner, Hartmut
(2004):
A főbb agrártermékek piacra jutásának feltételei az EU-csatlakozás küszöbén - I. kötet - Növényi termékek.
Agrárgazdasági Tanulmányok, 2004
(1. I.).
Agrárgazdasági Kutató Intézet, Budapest.
ISBN 963 491 461 6
Abstract
A tanulmány a magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek
versenyképességének azon vonatkozásait elemzi, amelyek a piaci működés egyes
fontos elemeiből adódnak. A keresleti és kínálati tényezők vizsgálata mellett a
marketing, a logisztika, a disztribúció tekintetében fennálló versenyelőnyeinket,
vagy versenyhátrányainkat is bemutatja. Az export célpiacaink és ottani
konkurenseink árai között árösszehasonlításokat is végez. Elemzi a főbb ágazatok
árpolitikáját, az export versenyelőny nemzetközi számítási módszere alapján
fennálló és a piaci részesedés alapján értékelhető versenyelőnyeinket, illetve
hátrányainkat. A termékpályák résztvevőinek versenyviszonyait, a piaci szereplők
számát is elemzi a piaci részesedés és a koncentráció szempontjából. Az uniós
csatlakozással egy időben számunkra lényegesen megváltozó exporttámogatás
feltételeit, az ágazat exportját és importját egyaránt érintő vámváltozások hatásait is
bemutatja. A vizsgálat céljára kijelölt termékpályák (baromfi, sertés, tej, gabona,
olajosmag, zöldség-gyümölcs, bor) a magyar exportban vezető szerepet betöltő
termékek, a magyar agrárkivitelnek mintegy kétharmadát képviselik. = The study analyses the factors of competitiveness in the Hungarian
agriculture and food industry which are due to the various elements of the market. It
not only provides an analysis on the factors of demand and supply but it also
presents Hungary's advantages in the fields of marketing, logistics and distribution.
It draws comparisons between the Hungarian prices in the export markets and the
prices of Hungary's competitors. It analyses the price policy of the main sectors and
presents the prevailing export advantages and disadvantages by applying the
international methods of calculations and by evaluating the market shares.
Concerning the market share and concentration it also analyses the conditions of
competition of the market players for the various commodities. It presents also the
terms export subsidies changed due to the EU accession of Hungary and the effects
of the changing tariffs influencing both the export and import of the sector. The
commodities selected for the analysis (poultry meat, pork, milk, cereals, oil seeds,
fruit and vegetable, wine) include products of great importance for the Hungarian
export and account for two-third of the Hungarian agricultural export.
Actions (login required)
|
View Item |