Repository of the Research Institute of Agricultural Economics

A magyar élelmiszergazdasági export célpiacai és logisztikai helyzete = Hungarian Food Economy Export - Target Markets and Logistic Situation

Kartali, János (ed); Györe, Dániel and Juhász, Anikó and Kartali, János and Kőnig, Gábor and Kürti, Andrea and Nyárs, Levente and Radóczné Kocsis, Terézia and Stauder, Márta and Varga, Edina and Vőneki, Éva and Wagner, Hartmut (2008): A magyar élelmiszergazdasági export célpiacai és logisztikai helyzete = Hungarian Food Economy Export - Target Markets and Logistic Situation. Agrárgazdasági Tanulmányok (1). Agrárgazdasági Kutató Intézet, Budapest. ISBN 978-963-491-515-7

[img]
Preview
PDF
Download (2MB) | Preview

Abstract

Megvizsgáltuk a magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek 30 legfontosabb külső piacát, elsősorban abból a szempontból, hogy ezek mennyire fontosak a számunkra, mennyire jelentenek stabil, illetve bővülő piacot. Tíz legnagyobb piacunk veszi fel agrárkivitelünk 63%-át, ezen belül Németország egymaga 17%-ot, Ausztria és Oroszország 8-8%-ot. Ugyanakkor a számunkra legfontosabb nagy élelmiszerpiacokon (Német-, Olasz- és Oroszország) a magyar export csak marginális, 1% körüli szerepet játszik. Kivitelünk dinamikája országonként nagy eltéréseket mutat. Ami a piacok stabilitását illeti, legnagyobb piacaink egyúttal tartósan a legmagasabbak, azaz stabilnak tekinthetők. A magyar élelmiszergazdasági kivitel piaci hatósugara átlagosan mintegy 2500 km, így agrárkivitelünk 90-94%-a Európába irányul. = We have examined 30 of the most important export markets of Hungarian agricultural and food products, focusing primarily on their relative importance to Hungary and whether or not they represent steady or expanding market opportunities. Our ten largest markets account for 63 percent of our total agricultural export; the share of Germany alone is 17%, whereas Austria and Russia represent 8 percent each. At the same time, imports from Hungary play but a marginal role, around 1 percent, in our most important major food markets (Germany, Italy and Russia). There are great differences among the various export markets in terms of Hungarian exports trends. As far as the market stability is concerned, our largest markets have been at the top for a long time, i.e. they can be considered stable. The average market radius of the Hungarian food economy export is app. 2,500 km, i.e. 90 to 94 percent of our total agricultural export goes to European countries.

Item Type: Book
Additional Information: ISSN 1418 2122
Uncontrolled Keywords: agrárexport piacszerkezete, agrár-külkereskedelem, agrárexport áruszerkezete, exportpiac szerkezete, magyar agrárgazdaság célpiacai, agrárexport piaci hatósugara, Európai Unió árufuvarozás-szabályozása, egyes fuvarozási módok kilátásai, gabonafélék és olajnövények, bor, tej, sertéshús, baromfihús
Subjects: Q - Agricultural and Natural Resource Economics – Environmental and Ecological Economics
Q - Agricultural and Natural Resource Economics – Environmental and Ecological Economics > Q02 - Commodity Markets
Depositing User: István Ady
Date Deposited: 30 Aug 2016 10:39
Last Modified: 21 Oct 2020 19:02
URI: http://repo.aki.gov.hu/id/eprint/1441

Actions (login required)

View Item View Item