Kartali, János
(ed);
Györe, Dániel and Juhász, Anikó and Kartali, János and Kőnig, Gábor and Kürthy, Gyöngyi and Kürti, Andrea and Stauder, Márta
(2009):
A hazai élelmiszer-kiskereskedelem struktúrája, különös tekintettel a kistermelők értékesítési lehetőségeire = The Structure of the Hungarian Food Retail Trade, with Special Regard to the Marketing Possibilities of Small Producers.
Agrárgazdasági Tanulmányok, 2009.
(2.).
Agrárgazdasági Kutató Intézet, Budapest.
ISBN 978 963 491 532 4
Abstract
Az élelmiszer-kiskereskedelem globalizációja a fejlett nyugati országokban a XX. század
hatvanas éveiben kezdődött, (ez tehát a globalizációs folyamat legfiatalabb eleme), a nyolcvanas
évek végére – ha nem is fejeződött be, de – „beérett”. Azóta e térségben már csak szerény mértékű a
kiskereskedelmi láncok terjeszkedése, és az is inkább egymás rovására történik. A világ e részében
egy meglehetősen hosszú és a gazdaság életébe szervesen bekapcsolódó folyamat volt az élelmiszerkiskereskedelem
globalizációja.
Hazánkban az élelmiszer-kiskereskedelem globalizációja csak a XX. század nyolcvanas éveiben
indult meg, de döntő részben a kilencvenes évtizedben zajlott le, és még napjainkban is tart. Az
élelmiszer-kiskereskedelem privatizációja is részben erre az időszakra esett, bár a multinacionális
tőke e területen jelentős arányban új beruházások formájában működött. Hazánkban összesen 27
multinacionális és külföldi élelmiszer kiskereskedelmi cég tart fenn üzletet, és csak egyetlen magyar
cég van, amely külföldön is működik. A hazai élelmiszerkereskedelemben a globalizáció a nagy
kereskedelmi láncok hirtelen beözönlése és a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom számottevő
részének birtokba vételével történt. A folyamat tehát nem a magyar gazdasági fejlődés szerves
részeként, hanem külső behatásként zajlott le. Ezáltal a magyar nemzeti érdek érvényesülésének
szűk mozgástere maradt a gazdaság ezen szektorában.
Magyarországon a kilencvenes évek végétől tapasztalható az élelmiszerkereskedelem fokozódó
koncentrációja, mely folyamat az ezredfordulótól kezdve felgyorsult. Ebben az időszakban
az egyértelmű nyertesek a nagy alapterületű üzleteket üzemeltető multinacionális vállalkozások.
Sajátos paradoxonnak tekinthető, hogy ugyanakkor teret nyertek a kis és közepes boltokat összefogó
magyar tulajdonú beszerzési társaságok is.
A kis beszállítók belpiaci helyzetének bemutatására a zöldség-gyümölcs ágazat értékesítési
csatornáinak átalakulását is vizsgálja a tanulmány.
Megállapítható, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem hazai globalizációs és koncentrációs
folyamatának, illetve a kereskedelmi formák átalakulásának legnagyobb vesztesei a kisbeszállítók.
A kistermelőknek, kisbeszállítóknak a nagy multinacionális kiskereskedelmi láncokkal szembeni
piaci hátránya a következő módokon mérsékelhető: a kisbeszállítók versenyképességének erősítése
(ez a legfőbb eszköz), továbbá a nagy kereskedelmi láncoknak történő értékesítés helyett alternatív
eladási lehetőségek keresése.
A tanulmány a továbbiakban a kisbeszállítók hátrányainak mérséklésében alkalmazható
megoldási módokat részletezi, különválasztva az állami és a vállalkozói feladatokat. = Globalisation of the food retail trade started in the sixties of the 20th century (thus constituting
the “youngest” element of the globalisation process), even if not ending, but at least “maturing” by
the end of the eighties. Since that time, expansion of the retail trade chains in this region has been
marginal, and even this, mainly at the cost of each other. In this part of the world, the globalisation
of the food retail trade was result of a fairly long process, organically integrated into the economic
life.
In our country, the globalisation of the food retail trade has started only in the eighties of the
20th century, being mainly implemented during the nineties, but still continuing in our days. Partly
also the privatisation of the food retail trade occurred in this same period, though the multinational
capital mainly operated in this field through implementing new investments. In our country, altogether
27 multinational and foreign food retail trade companies maintain shops (that means, almost
all of the multinational companies opening shops in this region have found the Hungarian market
with their investments), while there is only one Hungarian company operating also abroad. Globalisation
in the domestic food trade has occurred through the rapid inflow of the large commercial
chains, gaining a remarkable part of the domestic food retail turnover. Consequently, this process
has occurred not as an integral part of the Hungarian economic development, but as a result of
external influence. Thus only a narrow margin was left for the assertion of the Hungarian national
interests in this economic sector.
In Hungary, an increasing concentration of the food trade can be experienced since the end
of the nineties, such process being accelerated after the millenary. Clearly enough, the multinational
enterprises, operating shops of large floorspace, have been the winners throughout this period. It
could be considered as a peculiar paradox that, simultaneously, also the Hungarian owned purchasing
associations, assembling small and medium size shops, have also gained ground.
For presenting the domestic market position of the small suppliers, the study has also examined
the transformation of the vegetable and fruit sector’s marketing channels.
It can be therefore stated that small suppliers are the biggest losers of the globalisation and
concentration process of the domestic food retail trade, of the transformation of the trading forms.
The market disadvantage of the small producers, small suppliers against the large multinational
retail chains can be mitigated in the following manners: strengthening of the small suppliers’ competitiveness
(this is the main tool) and seeking alternative marketing possibilities instead of selling
to the large commercial chains.
Thereafter, the study examines in details the solution methods applicable for mitigating the
disadvantages of the small suppliers, separating the public tasks and the acts to be undertaken by
the entrepreneurs.
Actions (login required)
|
View Item |