Darvasné Ördög, Edit
(ed);
Darvasné Ördög, Edit and Székelyhidi, Katalin and Felkai, Beáta Olga and Szabó, Dorottya
(2014):
Az európai uniós és a nemzeti élelmiszer-minőségrendszerek és védjegyek helyzete Magyarországon = European Union and national food quality systems
and trademarks in Hungary.
Agrárgazdasági Könyvek
.
Agrárgazdasági Kutató Intézet , Budapest.
ISBN 978-9-634915-90-4
Abstract
Az élelmiszeriparban használt különböző minőségrendszerek száma tovább növekszik, egyre
szélesebb és szigorúbb követelményeknek való megfelelést kényszerítve az előállítókra. Az egységesítési
törekvés, mely szerint egy tanúsítvány elegendő lehetne a világ bármely országában a
piacra jutáshoz, így a vállalatok terheit csökkenthetné, az érdekellentétek miatt nem valósult meg.
Az alkalmazott rendszerek számának növelésével az adott élelmiszeripari vállalatnál minőségjavulás
már nem jár együtt, viszont ezáltal komoly erőforrás lekötés történik. Ezzel párhuzamosan azonban,
főként a kiskereskedelem igényeinek való megfelelés miatti rendszeralkalmazás pozitívan hatott a
magyarországi élelmiszeripar általános élelmiszerbiztonsági színvonalára.
Egy védjegy sikeressége elsősorban a marketing-ráfordításon múlik. Mivel a nagyobb vállalatok
marketingre fordított kerete is nagyobb, leginkább ezek a vállalatok forgalmaznak védjegyes termékeket.
A földrajzi árujelzőknek Magyarországon hagyománya nincs, a magyar termelők (kivétel talán
a borszektorban) nem élnek az eredetmegjelölések és a földrajzi jelzések oltalmának lehetőségeivel.
Tendencia, hogy egyre inkább elmosódik a határ a rendszerek címzettjei között, egyre inkább
a fogyasztók felé irányulnak az eddig vállalatközinek kategorizált jelölések. A fogyasztók oldalán
is vannak hiányosságok, azok ismeretei alacsonyak a különböző minőségirányítási rendszerekről,
védjegyekről valamint az uniós földrajzi árujelzőkről. A fogyasztók körében ismertebb földrajzi árujelzők
mindegyike nagy múltú élelmiszeripari cégekhez köthető, így valószínűleg ezért, nem pedig
földrajzi eredetük miatt ismertek. A fogyasztók általában nem vagy csak nehezen tudják megkülönböztetni
a különböző védjegyeket, mivel nem egyértelmű, hogy milyen mértékű minőségi többletet
nyújt az adott védjeggyel ellátott termék a védjeggyel nem rendelkező termékhez képest. Mivel egy
védjegy sikeressége a fogyasztói ismertségen nagyban múlik, ezért védjegyezni elsősorban olyan
terméket érdemes, amely közvetlenül a fogyasztóhoz jut el.
A kialakult helyzet javítására tett javaslatokat az élelmiszeripar piaci szereplőinek több oldaláról
kell megközelíteni. A technológiai fejlesztésekre, innovációra koncentráló támogatási programok
mellett, helye lenne a vállalatoknál a minőségi követelményeknek való jobb megfelelés elősegítésére
irányulóknak is. Fontos feladat lenne továbbá, hogy a termelők, előállítók megismerjék az
egyes oltalmi formákat és az oltalomhoz kapcsolódó erős jogérvényesítési szabályokat. Valamint
eligazítást kapjanak arról, hogy milyen üzeneteket fogalmazzanak meg, milyen terméktulajdonságot
emeljenek ki, amivel vásárlásra ösztönözhetik a potenciális fogyasztóikat. A fogyasztók felé megfogalmazott
világos üzeneteknek nagy jelentősége van, hiszen a védjegyek, eredetmegjelölések sikere
a fogyasztó értékítéletén múlik, ezért szükséges a fogyasztói ismertség növelése megfelelő, célzott
marketinggel. Mivel a védjegyek számának korlátozására nincs mód, a már meglévő rendszerek
gondozására kell fordítani nagyobb figyelmet.
Abstract
The number of quality systems in the food industry is increasing, setting up more and more strict
requirements for producers. The aim of unifi cation efforts was to make it possible to enter into a
market everywhere in the world with only one certifi cation, easing fi rms’ burdens. These efforts have
failed because of opposing interests. As a result, systems have accumulated; there are a lot of active
systems that do not bring an improvement in quality but consume resources. Parallel to this quality
systems have a positive effect on the general quality level of the food industry. The success of a
trademark depends fi rst of all on marketing expenditure. As larger companies have larger marketing
budgets they are the ones who sell products with trademarks. In Hungary geographical indications
and designations of origin have no tradition so Hungarian producers do not utilise their potentials.
Nowadays it is more and more diffi cult to defi ne who is the target of quality systems and many of
the systems targeted at companies now reach consumers. On the side of consumers their knowledge
is scarce as well. Most geographical indications known by consumers are related to traditional food
industry companies so the reason for their reputation is the reputation of the fi rm, not their geographical
indication. The success of a trademark depends on its reputation which is why it is worth selling
those products with trademarks which reach consumers directly. The low reputation derives from the
huge number of trademarks and their inadequate communication. Consumers cannot distinguish the
different trademarks, or only with diffi culties. The extent to which a product with a trademark offers
a quality surplus is not obvious compared to products without trademarks.
We have to evaluate the future from the point of view of the different sides. From the point of
view of the food industry actors, besides programmes focusing on technological developments and
innovations, other programmes should be supported to help fi rms fulfi lling quality requirements. It
is important that producers get to know protection forms, conditions and the regulations in connection
with enforcing their rights According to our results owners of GIs should be informed about
how to word messages to consumers, and what product features to emphasise in order to motivate
potential buyers. Clear messages to consumers have a key role because the success of trademarks and
designations of origin depends on the consumers’ evaluation of the product’s value. That is why it is
crucial to increase reputations with well-targeted marketing. As the number of trademarks cannot be
controlled it is worth paying more attention to developing existing systems.
Actions (login required)
|
View Item |