Hamza, Eszter and Rácz, Katalin and Szabó, Dorottya and Vásáry, Viktória
(2019):
Az agrárszakképzés szerepe a munkaerő-utánpótlásban 2018 = Contribution of agricultural vocational tranining to the labour supply 2018.
[Periodical]
Abstract
A hazai agrárszakképzésben az 1248/2015. (IV. 23.)
számú Kormányhatározat alapján a Tessedik Sámuel
Agrárszakképzési Koncepció célozza az agrár- és
élelmiszer-gazdasági ágazat sajátosságait figyelembe
vevő szakképzési rendszer kialakítását, kiemelt
hangsúlyt fektetve a pályaorientációs eszközrendszer
megújítására és az ezzel szorosan összefüggő
iskolai lemorzsolódás mértékének csökkentésére.
A koncepció célkitűzéseit figyelembe véve a NAIK
Agrárgazdasági Kutatóintézet az Agrárminisztériummal,
valamint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával
együttműködésben átfogó kutatást végzett a nappali
rendszerű agrárszakképzésben részt vevő tanulókra
kiterjedően. A meglévő oktatási statisztikákon, valamint
a tanulókra kiterjedő primer kérdőíves felmérésen
alapuló kutatás eredményeit összegző kiadvány
bemutatja a hazai agrárszakképzés főbb trendjeit,
az agrárszakképzésben részt vevő tanulók részletes
szociodemográfiai hátterét, pályaválasztási motivációit,
iskolai eredményességét, tanulmányi, foglalkozási
életpályával kapcsolatos távlati terveit szakmák, illetve
szakmacsoportok szerinti bontásban. A periódikusan
megjelenő információs kiadvány eredményei alapján
lehatárolhatók az agrárszakképzésben eredményesen
alkalmazott pályaorientációs eszközök és hiányterületek,
beazonosíthatók az iskolai lemorzsolódás által
leginkább veszélyeztetett tanulói csoportok, valamint
előre jelezhetők az agrár-munkaerőpiacot a kínálat
vonatkozásában meghatározó folyamatok. = Based on the Government decision No. 1248/2015.
(IV. 23.), the Samuel Tessedik Agricultural Training
Concept aims to develop a vocational training system
that takes into account the specificities of the agro-food
sector in the Hungarian agricultural training system
with a particular emphasis on renewing the career
guidance toolkit and reducing the rate of school dropout
which is closely linked to it. Taking into account the
objectives of the Concept, the NAIK Research Institute
for Agricultural Economics, in collaboration with the
Ministry of Agriculture and the National Chamber of
Agriculture, conducted comprehensive research on
students in full-time agricultural education. A publication
summarizing the results of research based on
existing education statistics and primary questionnaire
surveys of students presents the main trends in
Hungarian agricultural education, analyses detailed
socio-demographic background, career motivation,
school performance, career prospects of students participating
in agricultural training, by occupation and
by group of occupation. Based on the results of the
first booklet of a series to be published periodically ,
it can be identified career guidance tools and areas of
shortage in agricultural education; it can be confirmed
the groups of students most at risk of dropping out of
school; as well as it can be predicted supply-side trends
in the agricultural labour market.
Item Type: |
Periodical
|
Subjects: |
UNSPECIFIED |
Depositing User: |
Csaba Menyhárt
|
Date Deposited: |
26 Sep 2019 14:26 |
Last Modified: |
26 Sep 2019 14:26 |
URI: |
http://repo.aki.gov.hu/id/eprint/3471 |
Actions (login required)
|
View Item |