Repository of the Research Institute of Agricultural Economics

Az agrárszakképzés szerepe a munkaerő-utánpótlásban 2018 = Contribution of agricultural vocational tranining to the labour supply 2018

Hamza, Eszter and Rácz, Katalin and Szabó, Dorottya and Vásáry, Viktória (2019): Az agrárszakképzés szerepe a munkaerő-utánpótlásban 2018 = Contribution of agricultural vocational tranining to the labour supply 2018. [Periodical]

[img] PDF
Download (4MB)

Abstract

A hazai agrárszakképzésben az 1248/2015. (IV. 23.) számú Kormányhatározat alapján a Tessedik Sámuel Agrárszakképzési Koncepció célozza az agrár- és élelmiszer-gazdasági ágazat sajátosságait figyelembe vevő szakképzési rendszer kialakítását, kiemelt hangsúlyt fektetve a pályaorientációs eszközrendszer megújítására és az ezzel szorosan összefüggő iskolai lemorzsolódás mértékének csökkentésére. A koncepció célkitűzéseit figyelembe véve a NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézet az Agrárminisztériummal, valamint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával együttműködésben átfogó kutatást végzett a nappali rendszerű agrárszakképzésben részt vevő tanulókra kiterjedően. A meglévő oktatási statisztikákon, valamint a tanulókra kiterjedő primer kérdőíves felmérésen alapuló kutatás eredményeit összegző kiadvány bemutatja a hazai agrárszakképzés főbb trendjeit, az agrárszakképzésben részt vevő tanulók részletes szociodemográfiai hátterét, pályaválasztási motivációit, iskolai eredményességét, tanulmányi, foglalkozási életpályával kapcsolatos távlati terveit szakmák, illetve szakmacsoportok szerinti bontásban. A periódikusan megjelenő információs kiadvány eredményei alapján lehatárolhatók az agrárszakképzésben eredményesen alkalmazott pályaorientációs eszközök és hiányterületek, beazonosíthatók az iskolai lemorzsolódás által leginkább veszélyeztetett tanulói csoportok, valamint előre jelezhetők az agrár-munkaerőpiacot a kínálat vonatkozásában meghatározó folyamatok. = Based on the Government decision No. 1248/2015. (IV. 23.), the Samuel Tessedik Agricultural Training Concept aims to develop a vocational training system that takes into account the specificities of the agro-food sector in the Hungarian agricultural training system with a particular emphasis on renewing the career guidance toolkit and reducing the rate of school dropout which is closely linked to it. Taking into account the objectives of the Concept, the NAIK Research Institute for Agricultural Economics, in collaboration with the Ministry of Agriculture and the National Chamber of Agriculture, conducted comprehensive research on students in full-time agricultural education. A publication summarizing the results of research based on existing education statistics and primary questionnaire surveys of students presents the main trends in Hungarian agricultural education, analyses detailed socio-demographic background, career motivation, school performance, career prospects of students participating in agricultural training, by occupation and by group of occupation. Based on the results of the first booklet of a series to be published periodically , it can be identified career guidance tools and areas of shortage in agricultural education; it can be confirmed the groups of students most at risk of dropping out of school; as well as it can be predicted supply-side trends in the agricultural labour market.

Item Type: Periodical
Subjects: UNSPECIFIED
Depositing User: Csaba Menyhárt
Date Deposited: 26 Sep 2019 14:26
Last Modified: 26 Sep 2019 14:26
URI: http://repo.aki.gov.hu/id/eprint/3471

Actions (login required)

View Item View Item