Gábor, Judit and Stauder, Márta
(2002):
Az agrártermékek kereskedelmének új irányzatai, különös tekintettel az elektronikus kereskedelemre = New Trends in Agricultural Trade with Special Regard to E-Commerce.
Agrárgazdasági Könyvek
.
Agrárgazdasági Kutató Intézet, Budapest.
ISBN 963 491 439 X
Abstract
A tanulmány elemzi az agrárkereskedelmi tendenciákat. Ezután tér az
elektronikus kereskedelem nemzetközi tapasztalatainak bemutatására, majd a
magyar gyakorlatra (elektronikus kereskedelem/elektronikus kereskedelem) az
agribusiness egészében, az ellátási lánc mentén. A kutatás primer és szekunder
forrásokon, elemzéseken alapul. A tanulmány a piaci koordinációt tekinti
kiindulópontnak, de a hangsúly az elektronikus kereskedelem agrárpiacokon való
alkalmazásának lehetőségein van.
Az elektronikus kereskedelem fogalma a hazai és nemzetközi
szakirodalomban nem kellően tisztázott. Tanulmányunkban megkíséreltük a
fogalom pontosabb meghatározását megadni, különösen az elektronikus üzletvitel
fogalmától való elkülönítés segítségével.
Az elektronikus kereskedelem helyzetéről, várható térhódításáról a
nemzetgazdaság egészében megoszlanak a vélemények. Abban mégis egyetértenek,
hogy rohamos lesz a fejlődés, és erre fel kell készülni minden területen. A számos,
illetve egyre növekvő kezdeményezés ellenére mégis úgy gondoljuk, hogy az
elektronikus kereskedelem az agrár- és élelmiszerágazatban jelenleg még nem
igazán elterjedt gyakorlat. Az elektronikus kereskedelem számos előnnyel
rendelkezik, de legalább ennyi akadály, illetve hátrány szab gátat fokozottabb
elterjedésének. Ezzel együtt leszögezhetjük, hogy az új gazdaság kihívása az
információs gazdaság, amely út lehet a versenyképességhez, a versenyképesség
növeléséhez. Intő jel azonban, hogy amíg a piac, a piaci intézmények
Magyarországon a jelenlegi fejlettségi szinten léteznek és működnek, az
elektronikus kereskedelem alkalmazása drámai ugrást eredményezne a gazdaságban. = The present paper analyses the tendencies of agricultural trade. Following the
analysis it presents the international experience of e-commerce and by following the
supply chain it shows the Hungarian practice (e-commerce/e-commerce) in the
entire agribusiness by. The research is based on primary and secondary sources and
analyses. The paper considers market coordination the starting point, however, the
emphasis is laid on the potentials of e-commerce in agricultural trade.
The definition of e-commerce is not yet clear in the Hungarian and
international literature. In the present paper the author attempted to provide a precise
definition of this word, in particular, by separating it from the definition of ebusiness.
Concerning the present state of e-commerce and its expected expansion in the
entire national economy opinions vary. Experts agree, however, that development
will be rapid and preparations steps have to be taken in all fields. In spite of the
numerous and increasing initiatives the author thinks that e-commerce in the
agricultural and food sector is not yet widespread practice. E-commerce has
numerous advantages but its increased development is hindered by at least the same
number of obstacles and disadvantages. By considering all this it can be stated that
informational economy is the new challenge of the new economy and might lead to
competitiveness and to increasing the competitiveness. It has to be considered,
however, that the existing market institutions in Hungary are in operation at their
present level, while the application of e-commerce would lead to the rapid growth of
the economy.
Actions (login required)
|
View Item |