Kürti, Andrea and Stauder, Márta and Wagner, Hartmut and Kürthy, Gyöngyi
(2007):
A magyar élelmiszergazdasági import dinamikus növekedésének okai = The reasons of the dynamic increase of import
in the Hungarian food economy.
Agrárgazdasági Tanulmányok, 2007
(4).
Agrárgazdasági Kutató Intézet, Budapest.
ISBN 978 963 491 506 5
Abstract
A tanulmány az élelmiszergazdasági import növekedésének okait vizsgálja. Az import
növekedés különösen az EU-csatlakozás után volt szembetűnő, bár a 2006-os évben lassulni
látszott.
A vizsgálat több oldalról közelítette a kérdést: statisztikai adatok elemzésével, három
visegrádi ország (Lengyelország, Csehország és Szlovákia) exportsikere bemutatásával,
valamint egy kérdőíves felméréssel, mely célcsoportjai a következők voltak: mezőgazdasági
termelők, élelmiszer-feldolgozók és élelmiszerkereskedők.
A tanulmány végső konklúziója, hogy az importot nem lehet – és nem is kell – olyan
módon megakadályozni, ahogy azt a megkérdezett piaci szereplők jó része kívánná, vagyis
adminisztratív eszközökkel. Vita tárgya lehet viszont, hogy szükséges-e, illetve elkerülhetetlen-
e ilyen mértékű importnövekedés, valamint az, hogy milyen javulás szükséges a hazai
termelés versenyképességében, a marketing és az infrastruktúra fejlesztésében. = The study examines the causes of the increase of food economy import. The growth
of import has become particularly conspicuous following Hungary’s EU accession, although
it seemed to slow down in 2006.
The study employed three methods in order to investigate the issue: the analysis of
statistical data, the description of the export achievement of three Visegrad countries (Poland,
the Czech Republic and Slovakia) and a questionnaire survey targeted to the following operators:
agricultural producers, food processors and food retailers.
The final conclusion of the study is that import cannot (and need not) be detained in
the manner a good deal of the market operators consulted would desire, i.e. through administrative
measures. However, it could be debated whether the recent rate of growth is either
necessary or inevitable and how the competitiveness of domestic production and the development
of marketing and infrastructure should possibly be improved.
Actions (login required)
|
View Item |